tisková zpráva, GŘ HZS, Praha 30. srpna 2024

Služba eCall je systém používaný u vozidel v rámci Evropské unie, který v případě dopravní nehody zavolá na bezplatné číslo tísňové linky 112. Systém je dostupný ve všech státech Evropské unie. Aktivuje se automaticky nebo manuálním stisknutím tlačítka.

Pokud se stanete účastníky vážné dopravní nehody, systém eCall se aktivuje a spojí vás prostřednictvím telefonního a datového spojení s pracovníky nejbližšího střediska pro tísňové volání. Cestující ve vozidle pak mohou případně komunikovat s operátory a středisku jsou zároveň automaticky přeposlány základní údaje: přesné místo a čas nehody, identifikační číslo vozidla, přesná poloha a směr jízdy. To umožní pracovníkům tísňové linky vaši situaci správně vyhodnotit. Pokud se systému eCall nepodaří spojení navázat, objeví se ve vozidle indikátor poruchy.

Po dopravní nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo použit mobilní telefon. Ve všech uvedených případech dokáže systém eCall pomoci. Výrazně zkracuje reakční čas tísňové linky a pomáhá zachránit životy nebo snížit dopady zranění.

Jak eCall funguje

V případě nehody zařízení eCall vyšle tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou linkou (v ČR je to tísňová linka 112). Palubní systém eCall ve vozidle zajišťuje tísňové volání generované buď manuálně cestujícími ve vozidle, nebo po nehodě aktivací senzorů ve vozidle. Když dojde k aktivaci, naváže palubní zařízení systému eCall tísňové hlasové a datové spojení s tísňovou službou. Hlasové spojení umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s vyškoleným operátorem tísňové linky. Zároveň se k operátorovi tísňové linky přijímajícímu hlasový hovor přenáší určitý soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Hlavní výhodou systému eCall je poskytnutí přesné informace o místě nehody. To vede ke značnému zkrácení času záchrany postižených osob.

Kdy k samotné aktivaci systému eCall dojde?

Vozidla vyrobená od roku 2018 mají povinně zabudovanou speciální jednotku, která na základě informací z CAN sběrnice automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) při aktivaci alespoň dvou čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě a výše zmíněného transportního protokolu okamžitě po srážce informaci do centra tísňového volání.

Kromě automatické aktivace je možné také eCall aktivovat manuálně, pomocí speciálního tlačítka umístěného na vhodném místě ve vozidle. Manuální aktivace je pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel, nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Palubní jednotka ve vozidle musí být vybavená SIM kartou libovolného mobilního operátora, která je nutná k navázání s tísňovou linkou pomocí čísla 112. Tento hovor obsahuje dvě části - datovou a hlasovou. Vyslání dat ještě před zahájením hlasové komunikace mezi řidičem vozidla a operátorem tísňové linky je nezbytné pro případ, kdy řidič není schopen komunikace. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě je doručeno do místně příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce.

Rok

Počet eCall volání

Počet událostí

Aktivace ruční

Aktivace automatická

2018

274

26

15

11

2019

1 553

85

47

38

2020

3 914

265

121

144

2021

7 133

525

187

338

2022

9 935

1 059

331

728

2023

12 284

1 560

444

1 116

Statistická data k eCall volání

 

Bc. Lucie Pipiš

tisková mluvčí

MV-generální ředitelství HZS ČR

mobil: 777 361 800

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.