Dobrý den,

v září letošního roku 2024 postihla část území devastující povodeň. Jelikož kromě hmotných škod došlo u některých sborů k poškození nebo úplnému zničení účetnictví, byl vznesen dotaz na Generální finanční ředitelství s žádostí o stanovení dalšího postupu. Celá odpověď je ke stažení na konci textu.

Hlavní body z odpovědi uvádíme níže.

Jednotlivým SDH je doporučen následující postup:

[1] Zdokumentujte škody: Pořiďte fotografie a videa poškozených dokumentů a povodněmi dotčených prostor (budovy, místnosti a konkrétního místa, kde bylo účetnictví uloženo, vodou zničených dokladů, pokladny s hotovostí).

[2] Informujte finanční úřad: Bez zbytečného odkladu informujte svého místně příslušného správce daně o zničení účetnictví v důsledku živelní pohromy a uveďte důvody, proč nešlo zničení předejít. Správce daně v případě potřeby ověří Vámi uváděné skutečnosti místním šetřením, o němž podle povahy šetření sepíše protokol a doporučí další postup.

[3] Učiňte kroky k obnovení průkaznosti účetnictví ve smyslu § 35 odst. 6 ZoÚ:

Pokuste se zachránit a obstarat kopie co nejvíce dokumentů.

U dotací a příspěvků v rámci obce postupujte v součinnosti s příslušnými poskytovateli veřejné podpory. Pokuste se obnovit účetnictví pomocí záloh, elektronických záznamů a dalších dostupných zdrojů. V této souvislosti:

  • Popište činnosti, které jste provozovali a v jejichž souvislosti jste získávali a vynakládali peněžní prostředky.
  • Shromážděte doklady od třetích osob (bankovní výpisy, faktury za nájem, energie a další dodávky, doklady financované z dotací).
  • Ve spolupráci s poskytovateli veřejné podpory (např. obcemi) obstarejte všechny podklady použité pro účely vyúčtování veřejné podpory (dotací).
  • Sepište chybějící příjmy a výdaje, na které si vzpomenete a k nim doložte takto shromážděné doklady.
  • Proveďte rekonstrukci stavu pokladny v době povodní, a to na základě soupisu příjmů a výdajů (viz výše) a soupisu hotovostních vkladů a výběrů na bankovním účtu.
  • Ve spolupráci s místně příslušným správcem daně shromážděte daňová přiznání a přiložené účetní závěrky za minulá období.

[4] Učiňte preventivní opatření do budoucna a zálohujte data: Po obnovení účetnictví zaveďte adekvátní opatření na ochranu dokumentů před budoucím znehodnocením ve smyslu § 33 odst. 9 ZoÚ. Pokud jste tak dosud neučinili, zaveďte pravidelné zálohování účetních dat na externí úložiště nebo do cloudu, aby se předešlo podobným problémům v budoucnu. Dodržíte-li výše uvedený doporučený postup, lze očekávat vstřícný přístup správce daně:

  • ve vztahu k vyřízení Vaší případné žádosti o odklad či o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání za rok 2024,
  • ve vztahu ke stanovení konkrétní daňové povinnosti za rok 2024.

Závěrem podotýkáme, že správce daně je oprávněn vyžadovat podání daňového přiznání pouze tam, kde tato povinnost objektivně vznikla. I kdyby se výše uvedeným postupem některým SDH nepodařilo účetnictví obnovit, bude správce daně přihlížet k „historii“ daňových povinností. Pokud tedy v roce 2024 oproti minulým letům nenastala při výkonu zdaňované činnosti jednotlivých SDH nějaká mimořádná okolnost (mimořádně vyšší objem zdaňovaných příjmů, nemožnost uplatnění odčitatelné položky dle § 20 odst. 7 ZDP …), nelze předpokládat, že by správce daně za použití pomůcek stanovil daňovou povinnost, která by bezdůvodně vybočovala z obvyklé (většinou nulové) daňové povinnosti vykazované v minulosti.

V případě dotazů na konkrétní situaci kontaktujte Ekonomické oddělení SH ČMS.

Kontakty jsou na stránkách dh.cz  ( https://www.dh.cz/index.php/kontakty )

Odpověď Generálního finančního ředitelství je umístena zde  : Odpověď GFŘ Č.j.: 66641/24/7100-20110-702170