Řídit hasičskou cisternu je snem nejednoho dospívajícího kluka. Řada z nich si svůj dětský sen splnila. Stali se profesionálním hasičem strojníkem. Kromě obsluhy techniky musí ostatní hasiče dovézt co nejrychleji a zároveň nejbezpečněji na místo zásahu. Ani hasičům se však nevyhýbají dopravní nehody. Při té poslední u Kolína zemřel hasič. „Naštěstí je nehod s tak tragickým koncem velmi málo,“ ujišťuje velitel Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky David Kareš.
Dá se nehodám zásahových vozidel zabránit či předcházet?
Zabránit jim nelze. Předcházet jim lze odbornou přípravou. Hasičský záchranný sbor na to klade veliký důraz. Dalším faktorem na zmírnění následků havárie je používání moderní techniky. Dnešní vozidla mají vyztuženou kabinu, podvozek je vybaven bezpečnostními prvky, které pomáhají řidiči. I proto sbor investuje co nejvíce do obnovy techniky. Je bezpečnější a účinnější.
Jak často k nehodám dochází?
Nemám celková čísla. Nicméně je férové říci, že se nehody stávaly, stávají a stávat budou. Za náš útvar se v loňském roce bavíme o čtyřech nehodách, ani jednu z nich naši strojníci nezavinili. Naštěstí jen velmi málo nehod končí tak tragickým koncem jako ta poslední.
Kde hledat příčiny?
Je jich celá řada. Je to dáno i hustším provozem na silnicích, ale také třeba stavem silnic. Ne všechny jsou dostatečně široké na předjížděcí manévry, obrovský vliv mají i povětrnostní podmínky. Pod velkým stresem jsou i samotní řidiči. Jedou s myšlenkou, že míří k záchraně života. Roli hraje každá vteřina. To samozřejmě žene řidiče vpřed, na druhou stranu musí zároveň myslet na to, že veze k zásahu kolegy, musí je bezpečně dovézt a musí dojet včas.
Jsou ostatní hasiči při transportu nějak zabezpečeni?
Záleží na typu vozidla. Pokud je vozidlo vybaveno bezpečnostními pásy, musí se připoutat. Existují i zákonné výjimky, kdy se poutat nemusí. V případě klasických cisteren, které veřejnost vidí nejčastěji u zásahů, jsou bezpečnostní pásy pouze v první řadě sedadel, tedy u řidiče. Ve druhé nejsou, jsou tu dýchací přístroje. Je to také z důvodu, aby mohli hasiči co nejrychleji vystoupit a začít zasahovat. V cisterně je však zvýšený počet držadel a madel. Velitel jednotky, který sedí vedle řidiče a je připoután, pak dává pokyny ostatním, kde se více držet, jak se v autě chovat.
Musí řidič hasič dodržovat při cestě k zásahu nějaká pravidla?
Vozidla s přednostním právem jízdy, tedy třeba pod zapnutými modrými majáky, se musí řídit zákonem o silničním provozu jako všichni. Zákon však udává, co smí porušit, pokud spěchá k zásahu jedná se o rychlostní limity, jízdy v pruzích, předjíždění či jízda křižovatkou a podobně. Zákon však zásahovým autům nedává takzvanou absolutní přednost. Řidič musí být vždy dostatečně obezřetný, aby neohrozil bezpečnost provozu. Strojníci se tak učí i předvídat situace, aby nedošlo ke kolizím třeba na křižovatkách.
Jak konkrétně jsou hasiči strojníci vzděláváni pro rozvoj řidičských dovedností?
Na vzdělávání klade sbor veliký důraz, a to v rámci přípravy řidičů a také prevence dopravních nehod. Příprava je ve třech úrovních. První základní probíhá na stanici v rámci kondičních jízd. Druhá je na krajské úrovni a je specializovaná třeba na jízdy v terénu, popřípadě na specifickém polygonu. Třetí je celostátní. Hasičský záchranný sbor organizuje od roku 2016 celorepublikové školení řidičů v rámci jejich profesionalizace. Jedná se o praktické defenzivní jízdy nebo jízdy při nebezpečných situacích.
Můžete to blíže vysvětlit?
Snažíme se řidiče připravit na situace, které mohou v provozu nastat. To znamená přetáčivý smyk, krizové brždění, vyhýbání či jízda ve zhuštěném provozu. Toto organizuje sbor v tříletých cyklech. Od září by měl být výcvik zase o něco bližší realitě. Zde na stanici v Hlučíně máme totiž připraveno deset nových moderních cisteren, které jsou běžně na hasičských stanicích. Doposud jsme využívali starší typy, bez naplněné cisterny. Původní myšlenkou totiž bylo dostat do řidičů respekt, aby se zásahová vozidla dostávala co nejméně do krizových situací. Jakmile se auto do takové situace dostane, není příliš možností k řešení. Cílíme na prevenci.
Hasiči jsou asi i školeni na situace, kdy někteří řidiči blokují průjezd…
Je to záležitost právě těchto kurzů. Snažíme se řidiče zdokonalovat ve vyhýbacích manévrech. Ty jsou, obzvláště s plnou cisternou, stříkačkou či žebříkem, opravdu velmi náročné. Pokud není proveden správně, končí nehodou s velmi těžkými následky. To samé ale platí i u krizového brždění nebo při jízdě za špatných povětrnostních podmínek.
Město Kolín se ve středu 26. července rozloučilo s hasičem Zdeňkem Hejdukem mladším, který tragicky zahynul při nehodě hasičské cisterny 19. července večer. Cisterna havarovala, když jela k požáru domu v Krakovanech na Kolínsku. Další dva hasiči utrpěli při nehodě zranění. Za Zdeňka Hejduka mladšího drželi čeští profesionální hasiči a s nimi i někteří dobrovolní hasiči minutu ticha. Ve sbírce na podporu pozůstalých se vybralo přes milion korun.
zdroj: Jihlavský deník, 29. 7. 2023, strana 6.