V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000 tísňových volání.

Na druhém konci telefonní linky je zpravidla člověk, který potřebuje pomoc, ať už hasičů, policie, záchranné služby nebo všech složek IZS. Takový člověk je buď sám v tísni, nebo je svědkem mimořádné události. Každopádně ať tak či tak, je vždy ve stresu. Přestože operátoři na tísňových linkách jsou na tyto situace dobře proškoleni a umí s takovým člověkem komunikovat, shodují se na tom, že klíčovou informací pro ně je, kde se daná událost stala, tedy, co nejpřesnější místo události. A to je přesně to, co mnozí lidé, kteří se v takové stresové situaci ocitnou, neumí či nemohou sdělit. Přitom přesná poloha je pro co nejrychlejší dojezd složek IZS na místo zcela klíčová.

Jde o zásadní službu, která výrazně zkrátí reakční dobu složek IZS. Je skvělé, že funkci automatické lokalizace spouštíme, protože lidé v tísni už nebudou muset nikomu ve stresu složitě vysvětlovat, kde přesně jsou,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček s tím, že jde o další krok k větší bezpečnosti našich občanů.​

Běžně se stává, že lidé, kteří se stanou svědky nebo účastníky dopravních nehod na dálnici, prostě nedokáží sdělit, kde se zrovna nacházejí. Díky tomuto zpřesnění polohy tísňového volání se hasiči dostanou na místo zase o něco rychleji, aby mohli lidem, kteří to potřebují pomoci.“, vysvětlil přínos lokalizace na příkladu dopravní nehody generálporučík Ing. Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR

Policejní prezident brigádní generál Mgr. Jan Švejdar k tomu dodal, že „tímto nástrojem zkvalitníme a zrychlíme službu občanům, zejména těm, kteří patří mezi nejohroženější skupiny, tedy děti a senioři.

Rychlá a přesná lokalizace tísňového volání zásadně zkrátí dobu do poskytnutí přednemocniční neodkladné péče v případech, kdy lidé z důvodu svého zdravotního stavu nemohou sdělit svoji polohu, anebo se nacházejí v neznámém prostoru,“ dodal MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb a ředitel ZZS JčK

Operátorovi se sice na monitoru zobrazí přibližná poloha volajícího, ta ale nemusí být úplně přesná a tak záleží na celé řadě okolností, například na pokrytí vysílači mobilní sítě. Pomocí mobilní sítě se dá přesnost místa volajícího ve městě lokalizovat zhruba s odchylkou 400 m, ve volném terénu – například v horách – to však může být i několik kilometrů. Přitom každých 100 m nepřesnosti znamená pro dojezd záchranných složek minuty navíc, které mohou, zejména pokud je volající v ohrožení života, být pro poskytnutí účinné pomoci rozhodující.

Proto se záchranné složky v Evropě i ve světě neustále snaží pracovat na zpřesnění lokalizace tísňových volání. Výsledkem jejich úsilí je například zavedení eCall, automatického tísňového volání z vozidla, jehož příjem tísňovými linkami byl v září 2017 spuštěn také v České republice. Dalším krokem je využívání lokalizačních SMS formátu Advanced Mobile Location (AML), jako nové funkcionality jednotného evropského čísla tísňového volání - tísňové linky 112, která bude využita také pro národní tísňová čísla.

Služba byla v České republice spuštěna 11. února 2020, pro zařízení s operačním systémem Android, a bude nabíhat postupně několik týdnů. Pilotní provoz bude probíhat nejdřív na území hl. m. Prahy a postupně se rozšíří do celé České republiky.

V praxi to bude vypadat tak, že pokud vytočíte jedno z tísňových čísel (112, 150, 155, 158), vyšle váš chytrý telefon operátorovi nejpozději do 25 sekund automaticky zprávu s vaší přesnou polohou. Tato vaše poloha se operátorovi automaticky zobrazí na monitoru v mapě.

Tato doplňková služba se spustí ve všech „chytrých telefonech“  s operačním systémem Android automaticky. Není tedy potřeba instalovat jakoukoli aplikaci, povolovat polohové služby nebo přenastavovat telefon. Služba je bezplatná.

 

K určení přesné polohy bude mobilní telefon využívat pokrytí satelity, mobilními sítěmi nebo wi-fi sítěmi. Na základě těchto dat pak bude schopen určit polohu s přesností přibližně na desítky metrů.

Podmínky pro fungování:

  • Telefon musí být tzv. „chytrý telefon“, vybavený lokalizačním zařízením
  • Používání systému Android, do budoucna také iOS
  • Volající musí být na signálu svého operátora
  • Česká SIM karta
  • K odeslání dojde pouze vytočením tísňových linek (112, 150, 155, 158)

 

V současné době využívá AML již 21 zemí světa, včetně ČR, mezi nimi například Velká Británie, Spojené státy, Norsko, Švédsko, Finsko, Rakousko, Belgie nebo Dánsko.

pplk. Mgr. Nicole Studená

tisková mluvčí

MV-generální ředitelství HZS ČR