Přítomni:
vedoucí rady: Kučera Robert, asistent rady: Martin Štěpánek
členové rady: Andrýsek Leopold, Hepnar Petr, Karásek Martin, Morávek Pavel, Růžička Milan, Suchý Pavel, Šimek Václav, Zuber Zbyšek
Omluveni: Bidmon Josef, Černohous Pavel, Děd František, Feher Vojtěch, Kadlec Radek, Kobylka Michal, Kučera Milan, Letocha Tomáš, Pumprla Stanislav, Salivar Jaroslav, Schejbal František
1. Zahájení
Jednání zahájil vedoucí rady R. Kučera, přivítal přítomné na dalším jednání ÚORR. Přednesl přítomným pozdravy vedení, omluvy z účasti na jednání, program dle pozvánky a požádal o připomínky a náměty.
Program:
- Zahájení a organizační záležitosti rady represe
- Informace z jednání VV SH ČMS a vedení SH ČMS
- Zhodnocení celostátních akcí – Pyrocar 2023
- Rozhodčí TFA, řešení problematika OZ
- Nové trendy ve vzdělávání a zapojení SH ČMS
- Koncepce oblasti Represe SH ČMS 2021+, Zaměření na personální stavy dobrovolných hasičů
- Jednání s AV JSDHO
- Telč 2023 – let dobrovolných hasičů
- Diskuse, ostatní + informace z krajů + vystoupení hostů
- Závěr
- Rada program schválila.
2. Informace z jednání VV a vedení SH ČMS
Vedoucí rady ve stručnosti shrnul informace z jednání vedení SH ČMS a VV. Jednání se nesla v duchu závěrečných příprav na republikové akce, na kterých se SH ČMS podílela a podílí.
- Rada vzala informace na vědomí.
3. Zhodnocení celostátních akcí – Pyrocar 2023
M. Štěpánek podal radě stručné shrnutí proběhlé akce Pyrocar 2023. Bylo konstatováno, že akce proběhla spořádaně, kvalitně a byl vysloven dík všem pořadatelům. Ohlasy na akci, mimo jiné sbírané i členy rady, jsou kladné, akce je vysoko hodnocena. Vzhledem k tomu, že se dosud sbírají data a že není sepsána závěrečná zpráva, M. Štěpánek podal pouze přibližné informace o počtech vystavovatelů, technice a odhadovaném počtu návštěvníků akce. Z předběžných čísel je patrné, že akce Pyrocar 2023 byla opět rekordní co do počtu vystavovatelů, tak návštěvnosti.
Následně rada debatovala nad organizačním zajištěním akce, kdy přítomní členové zveřejňovali své poznatky. Bylo konstatováno, že pro příští organizaci akce Pyrocar je nutné personálně posílit organizační štáb a zejména pracovní skupiny. Dle mínění rady by bylo vhodné přemístit zázemí pořadatelů blíže k místu zasedání štábu. Zázemí lidí ze štábu v prostoru stanového městečka není vhodné z důvodů přílišné vzdálenosti od štábu, tak také umístění stanů v blízkosti pódia neumožňuje kvalitní odpočinek organizátorů.
Rada konstatovala, že pro příští ročník je nutné posílit stanoviště zdravotníků a posádky rozmístit do více bodů na letišti. Lokace zdravotníků s jednou sanitou pouze v prostoru stání složek IZS (vedle hangáru) je nedostatečné a nezajišťuje rychlé poskytnutí první pomoci postiženým.
Dalším bodem, které je nutné podstoupit debatou, je dostatečné zajištění zdrojů elektrické energie na ploše. Dle vedoucího sekce elektrikářů V. Šimka byl počet pracovníků sekce v počtu 14 lidí dostatečný, nicméně nastal problém s rozšířením prostoru vystavovatelů ve spodní části letiště (prostor ukázek IZS). K dispozici bylo málo kabelů a rozvoden. Pro příště by bylo vhodnější zvolit řešení zapůjčení kontejnerů HZS s generátory, které jsou již vybaveny dostatečným počtem vhodných kabelů a tyto rozmístit v uzlových bodech areálu letiště. Činnost týmu pod vedením V. Šimka byla kladně hodnocena jako věcná a profesionální. I přes delší dobu napojení některých stánků k elektrické síti, podařilo se napojit všechny a vzniklé problémy se operativně řešily a vyřešily.
Jako vhodné se jeví teambuilding všech členů organizačního týmu a pracovních týmu maximálně den před zahájením Pyrocaru. Je nutné, aby byli všichni pracovníci seznámeni s úkoly, plány a záměry, stejně tak s rozmístěním areálu, včetně seznámení se.
Jako celek byla proběhlá akce velmi kladně hodnocena.
MČR Sokolov
Organizace akce proběhla bez závažnějších problémů, akce proběhla hladce. Za nejproblematičtější bod MČR bylo označeno parkování, kdy nebyla dostatečná kapacita parkoviště pro závodníky, a stejně tak i nutnost dojíždět z a do místa přespání soutěžích až ze vzdálenosti 20 km od areálu stadionu z důvodu nedostatku míst ke spaní v blízkosti stadionu.
- Rada vzala informaci na vědomí.
4. Rozhodčí TFA, řešení problematika OZ
Po vyjasnění informací ohledně možnosti realizace kurzů a zkoušek rozhodčích TFA, došlo ke stažení nabídky těchto kurzů z ÚHŠ Bílé Poličany, kdy k jejich zařazení došlo na základě mnohaúrovňové debaty, ovšem nikoli s finálním verdiktem. Školení rozhodčích se tak uskuteční ve druhé půli podzimu 2023 v Hasičském hotelu Přibyslav.
Úkol pro M. Štěpánka: zajistit prostory a termín konání v Hasičském hotelu Přibyslav.
5. Nové trendy ve vzdělávání a zapojení SH ČMS
Během letních měsíců došlo k navázání užší komunikace mezi SH ČMS a Českým červeným křížem. Věcné debaty se primárně vedou mezi realizací vzájemně podporovaných projektů s žádanou účastí jedné nebo druhé strany. ČČK je jedna z ostatních složek IZS, disponuje Humanitárními jednotkami ČČK, a hlavně mnohaletými zkušenostmi v realizacích projektů pro veřejnost a jejich vícezdrojovým financováním. Dobrovolní hasiči se se členy ČČK potkávají u zásahů. Je proto logické, aby se tyto dvě organizace, podobné svojí strukturou i zaměřením, vzájemně potkávaly a spolupracovaly i mimo oblast mimořádné události. Každá organizace může tu druhou obohatit o své zkušenosti a znalosti (v případě ČČK se jedná o oblast první pomoci a psychosociální péče). Zároveň je úzká spolupráce vhodná kvůli osobním vazbám. V neposlední řadě se jedná také o zatraktivnění výcviku pro členy obou organizací. Z jednání vyplynula vzájemná porozumění a chuť ke spolupráci. V praktické rovině, každá organizace bude realizovat své projekty a k těmto projektům bude zvát druhou organizaci. Obě dvě organizace budou mediálně podporovat nejenom sebe, ale i druhou organizaci, budou si vzájemně školit členy a na nejnižších úrovních bude nejenom umožněna, ale podporována realizace vlastních drobných cvičení a setkání. Spolupráce se rýsuje zejména v oblasti ochrany obyvatelstva a prevence, tak také v branně bezpečnostních tématech.
Proběhla kratší debata nad uznáváním vysokoškolských kreditů pro studenty, kteří jsou při studiu zároveň členy Aktivních záloh AČR. Obdobné kroky obecně pomáhají zvýšit zájem o službu v obdobných organizacích, včetně zvýšení jejich prestiže. Otevření debaty na vyšší úrovni o tomto tématu se jeví víc nežli vhodné.
- Rada vzala informace na vědomí.
6. Koncepce oblasti Represe SH ČMS 2021+, Zaměření na personální stavy dobrovolných hasičů
Psovodi SH ČMS:
Nedávno proběhly zkoušky v Hranicích na Moravě, kterých se zúčastnilo 15 psovodů se svými psy.
Stále platí občas méně utěšený stav s některými družstvy psovodů. Jejich členové neplní své povinnosti, činnost kynologů SH ČMS v podstatě táhnou dvě družstva kynologů. Tento stav vedl ke zrušení plánovaného semináře a cvičení kynologů z podzimu tohoto roku, kdy seminář a cvičení bude nahrazeno setkáním velitelů družstev. Toto setkání se uskuteční 14. až 15. října 2023 v Hasičském hotelu Přibyslav.
Ostatní:
V radě panuje souhlas s názorem, že do budoucna je nutné zajištění vícezdrojového financování jak provozu, tak realizace projektů SH ČMS. Jedna z možností, jak zajistit vícezdrojové financování SH ČMS a jejich projektů, je oslovení soukromého sektoru. Soukromý sektor obecně věnuje část svých zisků na podporu neziskových organizací. Je nutné být proaktivním a oslovovat sponzory/donory nebo nadace. Další cestou je více využívat dotační politiky státu.
Dotace Ministerstvo obrany:
Rada byla seznámena s dotační podporou Ministerstva obrany ČR. MO ČR podporuje aktivity neziskového sektoru věnující se tématu a projektům rozšiřujícím znalosti a povědomí veřejnosti v branně bezpečnostních tématech. Současná nestabilní mezinárodní situace, klimatické změny a z nich plynoucí hrozby, vyžadují nejenom silné a profesionální státní složky, tak také vyžadují minimálně obecné branně bezpečnostní znalosti ze strany veřejnosti. Ideálem je naplnění konceptu „odolné společnosti“. Pro tyto potřeby se jeví jako vhodné využít dotační politiky MO ČR a realizovat projekty financované z podprogramů POKOS (vzdělávání v branně bezpečnostních tématech) a Podpora branně sportovních a technických aktivit obyvatelstva.
Rada souhlasí s podáním žádosti a s realizací pilotního součinnostního cvičení (J)SDHo a HZS vybraného kraje. Pro tento projekt M. Štěpánek a R. Kučera vypracují návrh realizace cvičení a společně vypracují dotační žádost. Žádost je nutné podat do 30. září. V případě realizace záměru dojde k analýze proběhlého cvičení a případně k etablování republikového projektu. Součinnostní cvičení má mít podobu vzdělávací, praktickou (součinnostní cvičení) a evaluační (vyhodnocení cvičení). Realizace organizace součinnostního cvičení bude mít na starosti rada represe ve spolupráci s radami prevence a ochrany obyvatelstva.
Úkol pro M. Štěpánka a R. Kučeru: vypracovat návrh podoby součinnostního cvičení, vypracovat a podat žádost o dotační podporu MO ČR.
Úkol pro P. Morávka: dodat seznam proběhlých a budoucích akcí psovodů za rok 2023.
- Rada vzala informace na vědomí.
7. Jednání s AV JSDHO
Pokračování přípravy jednání mezi AV JSDHO a SH ČMS o vzájemné podpoře a spolupráci se povede na podzim roku 2023. Z v minulosti proběhlých jednání panuje obecná shoda na potřebě vzájemné spolupráce a podpoře mezi oběma našimi organizacemi, jejímž výsledkem nemá být konkurence, ale společný cíl v podobě kvalitnější podpory všem dobrovolným hasičům.
8. Telč 2023–160. let dobrovolných hasičů
Na výročí 160. let od založení dobrovolných hasičů v Telči je naplánováno největší setkání hasičských praporů a hasičské hudby v příštích letech. Slavnost se uskuteční ve dnech 7. a 9. června 2024 v Telči. Rada nabídla KSH Vysočina prostřednictvím svého zástupce v KSH VY svoji kapacitu v přípravě a organizaci průběhu akce.
- Rada vzala informace na vědomí a souhlasí
9. Diskuse, ostatní + informace z krajů + vystoupení hostů
Informace z krajů o dění v letním období a přípravě akcí v podzimním období.
- Rada vzala informace na vědomí. Podněty budou dále rozpracovány. Zástupci rady zajistí svoji účast na významných akcích v oblasti represe.
10. Závěr jednání rady
Vedoucí rady provedl závěr jednání rady a poděkoval ještě jednou všem za účast.
|
Digitálně podepsal Bc. Robert Kučera
Kučera
Datum: 2023.09.05
08:34:22 +02'00'